Restaurangmiljön Vs. Vardagslivet

Så fort folk kommer in på en restaurang/bar, så tror de att man kan bete sig hur man vill? Man ska inte dra alla över en kant, men. Majoriteten människor som besöker en restaurang/bar tenderar att bete sig så som i våra exempel nedan.

Ibland får vi frågan:
-Jag har varit här jätte många gånger, så ni kan väl bjuda på en shot?
Går ni in på en matvaruaffär och säger till kassörskan:
-Jag har varit här jätte många gånger och handlat, så ni kan väl bjuda på en glass?
NEJ!! Det gör man inte! Man blir definitivt inte bjuden på en glass av matuvaruaffärskassörskan.
Varför inte det? Det verkar gå utmärkt att förvänta sig en shot i en bar!


Nästa exempel är också väldigt vanligt i vårat yrke:
- Jag skulle vilja beställa två "stora" 4:or Big juicy collagen lips*.
Anledningen till att vi nämner det här korkade påståendet, är att 4 cl. kommer alltid vara 4 cl.
Det en gäst menar är att hon/han vill ha mer sprit än vad hon/han betalar för. Detta innebär att vi ska bjuda på den resterande spriten, vilket strider mot alkohollagen kap.3 §9.
För att ge ett omvänt exempel:
- Jag skulle vilja köpa två "stora" 4 liters färgburkar. Och att man då förväntar sig få två 6 liters färgburkar för samma pris.
Vi vet att det är inte samma sak rent lagligt, men principen är rätt uppenbar. Man gör inte så! Ett mått är ett mått, 4 cl. kan aldrig vara 6 cl.

* Big juicy collagen lips är en cocktail från våra vänner i Bangkok på FLOWcocktail. Besök dem gärna på www.flowcocktail.com

Det här är bara två exempel ur vår vardag. Vi kommer att publicera fler, kanske har ni ett exempel att bidra med.

Detta inlägget är tillägnat vår okrönte stavdrottning: tillika särskrivningsdrottning. Lilla fröken Malin som inte kan köpa cyklar.

Så här ska en cykel vara utrustad, Lilla fröken Malin
 

Kommentarer
Postat av: Eie

Samma sak är det med gäster som kommer in och inta har betällt bord. Och dom kommer självklart 19.00 - 19.30.

- Har ni några lediga bord.

- Nej vi är tyvärr fulbokade.

- men vi är ju bara 2 st.



Vad tror folk att man trolla fram ett bord.

är det fullbokat så är man fullbokad.

Ville bara säga det.



Hälsa alla i Tylösand.

2009-05-28 @ 07:14:41
Postat av: Dannnie

Tja Boys,



Ni har sa ratt med de har javla "kan ni peta i en 6:a in n 4:a bullshit!



Simma lugnt boys, ciao!

2009-05-28 @ 07:15:03
Postat av: Per

http://stupfull.blogspot.com/2005/07/krossad-is.html

2009-05-28 @ 10:59:45
Postat av: Martin (GBG)

Ja man kan ju fråga sig varför ska jag hälla upp gratis sprit till dig? så fall kan väll du göra mig en tjänst tillbaka?

Jag häller upp 2cl mer och så betalar du för en 6a, det låter väll som en skyst deal? fUCKfACE!!



Tja det är väll som vi skriviet sagt förr, det är en bra grund att stå på det här yrket för det är fan inte mycket saker som får en att tappa hakan...



Keep upp the good work bitches, ta hand om era skitliv så ses vi i sommar, då får ni fan bjuda på en shoot, för jag har ju aldrig varit där förr! hahahahahahahaha

2009-05-28 @ 15:04:31
URL: http://enfdbarslynas-nyaliv.devote.se/
Postat av: =)

Sry meeeen..."Jag har varit här jätte många gånger.."

Jättemånga.

4-liters burk...



Meen fina är ni i alla fall!

2009-05-29 @ 01:51:25
Postat av: Oscar

Hahaha. Det bästa jag varit med om bakom baren, var när en snubbe trodde att grenadine var sprit, så han bad mig fortsätta hälla. För att jävlas gjorde jag just det. Den drinken blev inte alls god.



Ses på Salt ikväll, jag förväntar mig top notch service av min favorit-stekare ;)

2009-06-05 @ 07:50:45
URL: http://blog.svedesign.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0